به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین شهدادی در حاشیه بازدید خبرنگاران از زیرساختهای بندر چابهار اظهار کرد: چابهار دارای دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی است که عمده توسعه در بندر شهید رجایی انجام و فاز اول آن عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت این بندر هم اکنون 8.5 میلیون تن است ادامه داد: اولویت ما در فعالیتهای بندر چابهار ترانزیت و تامین کالای اساسی شرق کشور است. بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، کوتاهترین مسیر برای حمل و نقل دریایی و تامین کالای اساسی است.
معاون اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با یادآوری اینکه در طرح توسعه درافت (آبخور) بندر شهید بهشتی چابهار به 16.5 متر افزایش یافته است گفت: با این آبخور و اسکله 1700 متری هیچ محدودیتی برای پذیرش پهلوگیری کشتیهای غول پیکر نداریم.
شهداد در ادامه به آمارهایی از فعالیتهای بندر چابهار اشاره کرد و افزود: طی 50 روز اخیر 340 هزار تن کالای اساسی وارد بندر شده که 80 درصد آن تخلیه و بارگیری شده است.
وی ظرفیت تخلیه روزانه بندر چابهار در کالای فله را 12 هزار تن، کالای کیسهای 3500 تن و کانتینر را هر ساعت 32 باکس اعلام کرد و گفت: عمده کالای اساسی وارد شده به بندر چابهار شامل شکر، برنج و ذرت است.
معاون اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان با اشاره به نصب 8 مکنده غلات با ظرفیت 600 تن در ساعت و همچنین چرثقیلهای ساحلی با ظرفیت 80 تا 140 تن در بندر چابهار اظهار کرد: در حال حاضر میوههای خشک، حبوبات و سنگهای قیمتی افغانستان از طریق خط کشتیرانی منظم به سمت دو بندر هند حمل میشود.
شهداد راهاندازی خط منظم کشتیرانی را عاملی برای افزایش صادرات میوه و ترهبار و همچنین سیمان به هند عنوان کرد و یادآور شد: تا نیمه آبان امسال تخلیه و بارگیری بندر چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه پیشبینی ما این است که تخلیه و بارگیری کالا از 3 میلیون تن تا پایان سال عبور کند گفت: در صورت وجود ناوگان حمل و نقل جادهای امکان افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به 5 میلیون تن نیز وجود دارد.
معاون اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه ارزیابی شما از الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد چابهار چیست، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم تسری قوانین مناطق آزاد به بنادر است. بندر چابهار یک منطقه عادی بوده و جزو مناطق ویژه اقتصادی آزاد محسوب نمیشود در صورتی که بندر چابهار به مناطق آزاد الحاق شود علاوه بر تسهیل تبادلات تجاری، شاهد افزایش سرمایهگذاریها در این بندر استراتژیک خواهیم بود.